mandag 11. januar 2010

oppdatering!!! Shanghai

standarden på toget mellom Beijing og Shanghai var utrolig bra. delte rom med do andre kinesere. ble tidlig seng, men ble dårlig med søvn den natten. var framme i Shanghai 07.45, og hadde avlagt en ti timers reise. vi fikk praiet en taxi, som tok oss til hostellet. hostellet lå litt i utkanten av sentrum, men det var grei avstand til metroen, så vi led ingen nød. denne gangen booket vi et privatrom, da vi hadde lest i kritikken om hostellet av sovesalene var svært kalde. standarden på rommet var veldig bra, og hadde i tillegg eget bad.
etter å ha slappet av litt gikk vi ut i byen for å orientere oss litt. dette medførte at etter 10 min hadde vi allerede gått oss bort. vi stoppet en eldre mann for å få han til å vise hvor på kartet vi var. han skjønte ingenting. deretter tok vi tak i en yngre gutt, som kunne litt engelsk, men han skjønte ikke kartet. 2 sek senere sto det 10 kinesere rundt oss som ville hjelpe oss å komme på riktig vei. par min senere var vi på vei igjen. etter å ha kikket i noen gater, tok vi taxi tilbake til hostellet. det skulle da vise seg at det hostellet ikke skulle finnes. så ble gående rundt om i området i litt over en time, før vi fant et annet hotel hvor de hjalp oss. det viste seg at vi kun var en gate unna, så hadde ikke vært på så ville veier.

4 jan gikk vi ut og tok metroen til the bund. på denne siden fikk vi en fin utsikt over alle skyskraperene som er på den andre siden av vannet. været var desverre preget av mye tåke, så utsikten var ikke særlig bra. vi tok deretter en tunell som gikk under vannet og over til siden med alle skyskraperene. vi satt i en togvogn, mens det var lysshow på veggene. framme på den andre siden kom vi opp ved Orientens perle, som er et typist kjennemerke på Shanghai. kineserne sier tårnet har en utforming som "store og små perler som faller ned i en jadeskål". vi gikk videre forbi mange skyskrapere til vi kom til the internasjonal finance center, som rommer 490 meter. de fortalte oss ved inngangen at sikten ikke ville være så bra, så alexander ble igjen nede, mens jeg reiste opp i toppen og kikket. det var så høyt at menneskene nede på bakken så ut som maur. bygningene i nærheten kunne sees, mens når de kom litt lenger bort, så forsvant de i tåken. etter at jeg kom meg ned fra den 100 egt. bygningen letet vi oss fram til metroen, og tok turen tilbake til hostellet.

5 jan reiste vi til fangbang, som er en av hovedgatene i det gamle Shanghai. ut i fra reiseguiden så er disse gatene pusset opp, men vi gikk inn i en bakgate, hvor klærne hang ute til tørk, og standarden var særdeles dårligere. etterpå reiste vi videre til Pepoles Square, som er handlegaten i Shanghai. gikk og kikket, og fikk oss noe mat, før vi reiste tilbake til hostellet. jeg gikk deretter videre og fikk en kroppsmassasje i 80 min for 90 kr. latterlig billige priser!

6 jan gikk vi å kikket litt i butikkene i Peoples Square igjen, da det ikke er altfor mye å kikke på i Shanghai. senere på kvelden fikk vi melding fra onkelen og tanten til Alexander, om at de hadde landet i Shanghai, så vi reiste over til deres hotell og gikk videre for å få oss litt mat. på restauranten fant jeg og fram noen retter med kylling, som vi ville ha, mens onkelen bestilte de andre rettene. da kyllingrette kom på bordet fikk vi spørsmål om vi faktisk visste hvilken del av kylling som hadde blitt brukt. skeptisk smakte jeg på kyllingen, og fikk det konstantert at dette var beina til kyllingen som vi spiste. føltes ut som å tygge på brusk, med litt kjøtt på. spesielt. etterpå reiste vi til et ukjent sted i shanghai, og tok noen drinker før jeg og Alexander reiste tilbake til hostellet for å pakke tingene.
dagen etterpå sto vi opp 06.30 for å så ta metroen til togstasjonen, som skulle ta oss til flyplassen. toget som vi tok til Putong flyplass hadde en makshastighet på 430, og vi ble kjørt 3-4 mil på 5 min. da vi annkom flyplassen kom det opp at flyet som familien kom med var forsinket i over en time. da de endelig kom ble vi fulgt til en bil som skulle ta oss til Nantong. byen ligger ca 2,5 t og litt nord-vest for shanghai.