onsdag 3. mars 2010

Helige Phi Phi (Koh Phi Phi)

Herre!! For et utrolig vakkert sted! Vi reiste over til Phi Phi etter halvannen uke i Phuket sammen med mormor og morfar. Synet av den vakre øya, fra båten, var helt utrolig. Frodig natur, kritthvite strender og krystallklart vann. Stedet vi ankom het Phi Phi Pier, og vi måtte ta en longboat, som er en avlang og smal båt, hvor motoren er på en slags stav i den ene enden, over til long beach. Ved denne stranden var det særdeles mindre med mennesker enn ved PP pier, noe som egentlig passet veldig bra, da stedet fikk en mer rolig og behagelig atmosfære.







For å komme opp til bungalowen, som skulle bli boet de neste dagene, måtte vi opp en horde av bratte trapper. Heldigvis sendte de sekkene opp til toppen med en slags heis. Hadde jeg skulle båret det opp, tror jeg det hadde tatt en smule mer enn 5 min for å komme til toppen! Kan vel påpeke at kondisjonen har blitt relativt svekket den siste tiden :P Uansett var utsikten fra denne fjelltoppen utrolig vakker. Kunne se utover havet og ut til flere små øyer. Utrolig vakkert spesielt om morgenen.



Tiden gikk for det meste til å late seg på stranden eller snorkle i det klare vannet. Vi kom i kontakt med noen kanadiere, som fortalte at paret de reiste med hadde vært ute på en øy, som ligger utenfor phi phi, og snorklet med haier. Selv gjorde jeg det veldig klart for dem at det hadde vært en utrolig spennende opplevelse, men at jeg med stor sikkerhet ikke hadde turt å gjennomføre pga. redselen for hai. Men dette skulle vise seg å ikke stemme..
Jeg og Alexander bestemte oss for å snorkle ut til et lite skjær som lå ca 200 - 300 m utenfor stranden, i håp om å se en mer spennende flora enn ved stranden. Her så vi all slags fargerik fisk, sjøpølser, kråkeboller og andre spennende levende ting i koralrevet, men plutselig var det 8-10 haier rundt oss. Tror de kom såpass overraskende på meg, at jeg ble mer fasinert av å se på de enn å faktisk bli redd. Det sies at rasen blacktip shark, kan være svært aggressive, men heldigvis for oss var de ganske sky, og viste liten interesse, selv om de kom få meter unna oss. Årsaken er nok at det er mange som snorkler ut til skjæret, så de er sikkert så vandt til å ha mennesker rundt seg.
Tror egentlig det var greit at de kom såpass overraskende på meg, for hadde jeg visst at jeg skulle svømme ut i vannet der hvor haiene er, så hadde jeg enten vært livredd for å svømme ut, eller blitt igjen på land. Uansett i etterkant en morsom opplevelse, og det er definitivt noe jeg aldri ville trodd jeg ville oppleve.



Den ene kvelden reiste vi inn til PP pier, for å kunne kikke litt i salgsboder, og oppleve noe annet enn long beach. Vi endte faktisk opp på et sted de kalte “doktor fish”. De fleste av dere har sikkert hørt om dette før, og kanskje også prøvet det, men for de som ikke vet så vil dette si at man skal sette beina i et stort akvarium, hvor det er mange små fisker. Disse fiskene kalles da “doktor fisk” da de begynner å spise den døde huden på beina. Dette skal visst være svært bra for kroppen da det bl.a. øker blodsirkulasjonen. Her skulle man da sitte med bena i dette akvariet i HELE 20 min. årsaken til den uthevede skriften kommer i at etter 30 sek var jeg klar til å slenge inn håndkle. Det som skjedde var at når en først setter bena opp i vannet, så svømmer jo fisken vekk. Men etter som man sitter der litt, så kommer de sakte men sikkert bort til bena, og begynner å nappe hud av. Jeg må bare påpeke at dette kiler noe helt sinnsykt!! Så jeg ble sittende å kvie meg for å prøve å holde beina stille, slik at jeg ikke skremte bort fisken, og frustrert prøvde å tenkte på noe annet. Det tok nok noen minutter før jeg klarte å bli vandt med opplevelsen, og slappet mer av.
Heldigvis var det ikke bare jeg som reagerte sånn.




Det var utrolig kjedelig å reise fra vakre phi phi etter et par dager, og reise videre til krabi. Eller vi reiste vel egentlig til Ao nang, som blir mer på kystsiden. Etter mye frem og tilbake med taxier, kom vi endelig frem til bungalowen vi skulle overnatte. Det kjedelige var at stedet lå veldig i utkanten av byen, selv om det var utrolig fredfullt og idyllisk sted, var det noe som medførte at jeg egentlig bare var klar til å reise videre til kuala lumpur (KL). selv tror jeg årsaken til dette var en blanding av å måtte reise fra et så flott sted som phi phi, komme til et sted som ikke var såå fint, og styr med taxi hit og dit.. Så neste dag gjorde vi oss klar til nesten 24 t reise ned til KL.



2 kommentarer:

  1. Ååå, for et nydelig sted! Kjenner litt misunnelse her jeg sitter og ser ut på verandaen vår med et tonn snø på, og det aldeles ikke vil ta fyr i peisen :p

    Håper du har det bra, det ser hvertfall veldig sånn ut :)

    Gleder meg til du kommer hjem til sommeren, og på besøk. Oliver begynner å bli stor allerede syns jeg! Herlehet å tiden flyr. I morgen er han tre uker :)

    Kos deg masse på tur, baby! Miss you <3

    SvarSlett
  2. stedet var utrolig flott. så du får ta deg turen en gang du får mulighet..

    guri.. har har han blitt så stor allerede? syntes ikke det var lenge siden jeg gratulerte deg jeg. du får ta mange bilder, så jeg får se hvordan han er nå, også gleder jeg meg masse til å komme å besøke dere, og ikke minst se hvordan du har det nå.

    savner deg også søta :) skal prøve mitt beste :P må kose deg masse du også :)

    SvarSlett