lørdag 6. mars 2010

Kuala Lumpur (eller KL, som de sier her..)

Etter x- antall timer i buss, nådde vi endelig kuala lumpur. Gleden var ikke stor da vi, ettersom vi var fremme med bussen kl 05.00 om morgenen, måtte vente i lobbyen til vi kunne få et rom. Heldigvis var det et par sofaer der, hvor jeg tok meg til rette og sovnet på. Fikk vite at vi først kunne få rommet tidligs 12.00, så da klokken var 9.00 reiste vi ut i byen for å kikke litt. og siden kl var kun 09.00, så reiste vi ut i byen for å kikke litt. Eller.. Det endte opp mer som en “shopping mall sightseeing”. det går ut på at vi først reiser til et kjøpesenter, for å kikke litt, før vi reiser til det andre, tredje og så det fjerde. Overraskende forskjellig standard i kjøpesentrene. Det andre vi var på var et kjøpesenter hvor alt var fake, hvor en kunne prute seg til en lavere pris, og som i tillegg var stappet med mennesker. Den rake motsetningen var pavillion, et nytt kjøpesenter, som også var det siste vi var innom. Her holdt alle de kjente merkevarene til. Men herre, jeg skal si deg kjøpesenteret var stort. Ikke hadde eks. guess kun en butikk, men det var en med klær, en annen med sko og vesker, og en tredje for barn. Slik var det med de fleste av butikkene. Så kanskje ikke så rart at det var så stort??

På kvelden bestemte vi oss for å ta noen øl, og endte etter disse ølene (på hostellet) på et sted som het reggae bar. Selv hadde jeg hørt mye bra om baren, og forventet at det var en reggae feeling over hele kvelden, men så fort klokken ble slagen midtnatt, så sporet det over til en vanlig nattklubb.
Første lyspunkt på kvelden skjedde allerede før elleve, da vi skulle finne noe å drikke. Selv kikket jeg på barkartet og fant ikke noe jeg ville ha. Så jeg søkte lykken, som jeg alltid gjør (:P), og spurte i baren om de hadde sourmix, og gjett om så hadde de den som trengs til drinken. Selv har jeg bare fått tak i “onkel Pål” i lillehammer, men tror du sannelig ikke at jeg fikk den mixet til i KUALA LUMPUR, på REGGAE BAR??? Ha! Sweet!
Det andre lyspunket med kvelden var at vi satte oss ned med noen australske fra Melbourne, som faktisk hadde møttes rett ute på gaten, og bestemt seg for å reise inn på baren sammen. I tillegg tok vi tak i 4 svensker som satt på bordet ved siden av. Ble en god liten gjeng, og etter hvert møtte vi på noen fra kr. Sand, en skravle syk fyr fra stavanger og noen andre gutter fra Wales.
Det siste lyspunktet, som jeg må påpeke helt hadde glippet ut av mine tanker, var at like etter midtnatt startet oppsyktningen av mange raketter. Det var jo begynnelsen av kinesisk nyttår. Det skal jeg si det vi fikk høre!! Mange at de halvfulle kineserene som var på stedet gikk rundt og ropte “happy new year” til gud og hvermann.
Det har ikke bare vært henging på kjøpesenter og late dager på hostellet, men litt av kuala lumpur har vi faktisk sett! Selve dagen etter nyttårsaften fikk vi faktisk kommet oss ut, og sett både twintower og reist til et kinesisk tempel. Dette tempelet skulle visst være asias nest største kinesiske tempel. Siden vi var der dagen etter nyttårsaften og kineserene i tillegg er svært glad i å besøke templer, endte det opp med å være mett av kinesere der. når vi ankom hadde de fleste reist opp på taket, da det skulle vises en dragedans. Selv forventet jeg at dragen kom til å være en anelse større, men dette var HELE to mennesker som engasjerte seg i å være dragen.
Det mest interessante var å se hvor ivrige kineserene var etter å klappe denne dragen. Ikke vet jeg om det har en eller annen betydning (som det sikkert har), men de stakkars to guttene som for harde livet prøvde å være denne dragen, måtte vri seg unna ivrige kinesere som alle ville klappe dragen.



Selve dagen vi skulle ta bussen til Penang fikk vi også opplevd en del av byen. Bussen gikk først ved midtnatt, så i stede for å sitte på hostellet, så jeg dro med meg Alexander først til chinatown. Begynner nå å få følelsen av at jeg har vært i de fleste chinatownene det er å oppleve. Det virker som de fleste storbyer her i Asia alle har et sted hvor de fleste kineserne har bosatt seg. Selv vil jeg nok ikke si at det er store fysiske forskjeller mellom hvert sted. Etter vi hadde gått igjennom hovedstedene i chinatown reiste vi videre og kikket på noen bygninger i nærheten av central marked. Kan vel ikke påpeke at det var noe særlige interessante bygg.
Deretter praiet vi en taxi til KL tower. Dette er verdens fjerde høyeste tårn, på hele 421 m. når en kommer opp i tårnet får en flott utsikt over heler KL.


Btw.. Er det noen som kjenner igjen denne lille skapningen??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar